مصاحبه هاشمی رفسنجانی با ماهنامه مدیریت ارتباطات در هجدهمین جشنواره مطبوعات برگزیده شد

مصاحبه معروف آیت هاشمی رفسنجانی با ماهنامه مدیریت ارتباطات که در آن برای نخستین بار برای کناره گیری از قدرت اعلام آمادگی کرده بود در بخش نشریات سراسری هجدهمین جشنواره مطبوعات٬ خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی به رتبه سوم دست یافت. این گفت وگو توسط امیر عباس تقی پور٬ امیر لعلی و آرش محبی انجام شده بود.
رتبه دوم در این بخش به فریدون حاجی پور از روزنامه جوان اختصاص یافت که به واکاوی شخصیت اکبر گنجی در گفت وگو با علیرضا حاج حسینی٬ کارشناس سیاسی پرداخته بود.
در این بخش٬ نفر اول معرفی نشد.
مراسم پایانی این جشنواره امروز ۲۹ بهمن ماه ۹۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان جشنواره و جمع زیادی از روزنامه نگاران در تالار وحدت برگزار شد.
امیر عباس تقی پور٬ مدیرمسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات به همین مناسبت با اعلام اینکه٬ این مصاحبه در قالب کتاب منتشر خواهد شد٬ در وبلاگ خود به آدرس www.epr86.blogfa.com نوشت:
شرایط خاص بعد از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه سال 88 موجب شد مصاحبه دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- تیر ماه ۸۹- با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس تؤامان مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن سال، بازتاب فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کند. او در این مصاحبه، جملاتی را به زبان آورد که تا قبل از آن به هیچ رسانه‌ای نگفته بود.
توافق اولیه مصاحبه‌کنندگان (اینجانب، امیر لعلی به عنوان سردبیر و آرش محبی به عنوان دبیر سرویس مدیریت ارتباطات سیاسی) این بود که گفت‌وگویی فنی و حرفه‌ای با یکی از شخصیت‌های اصلی نظام در طول دوران مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی، انجام دهیم. در گام بعدی، توافق کردیم سؤوالاتی که مطرح می‌کنیم در چارچوب موضوعات تخصصی ماهنامه بوده و جهت‌گیری فردی یا احیاناً گروهی، نداشته و زمینه سوء ‌استفاده شخص یا گروهی را فراهم نکنیم. یعنی حتی اگر سؤوالات به حوزه سیاست کشیده شد که شد، قرارمان این بود که حتماً به عناصر ارتباطاتی و نقش آن در مدیریت ارتباطات٬ توجه شود. برای مثال اگر در مورد نامه‌ معروف آقای هاشمی رفنسنجانی به رهبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری در همان سال ، سؤوالی مطرح شد با این نگاه بود که تأثیر نامه به عنوان یک ابزار ارتباطی در مناسبات سیاسی، بررسی شود. البته تداوم انتشار ماهنامه در ماه‌های بعد، ثابت کرد که مصاحبه‌هایی که در این ماهنامه منتشر شده و می شود فارغ از جهت‌گیری سیاسی خاص و همسو با مرام نشریات مستقل و با هدف ابهام زدایی و افزایش آگاهی مخاطبان صورت می‌گیرد.
وفاداری گروه مصاحبه کننده با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آنچه در حوزه رسانه، خوانده یا تجربه کرده بودند باعث شد این مصاحبه یک مصاحبه جذاب و ماندنی از آب در آید. البته ازهمراهی ایشان در ارائه پاسخ‌های غیر کلیشه‌ای به سؤوالاتی که برای اولین بار از ایشان پرسیده و منجر به انتخاب تیتری تأثیر گذار شد، نباید چشم پوشید. همین عوامل موجب شد مصاحبه از ریتم و توازنی مناسب برخوردار شده و از کشش لازم برای خوانده شدن برخوردار شود.
مجموعه بازتاب‌ها و اعلام نظر اساتید حوزه رسانه، از موفقیت نسبی این مصاحبه حکایت دارد. امیدوارم انتشار آن در قالب کتاب، برای علاقمندان به فعالیت در حوزه رسانه و ارتباطات مناسب باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا